Systema Martial Art

In Systema creëert de synergie van drie componenten een ECHTE STRIJDER - Gevechtsvaardigheid, Sterke Geest en Gezond Lichaam. Het lichaam moet spanningsvrij zijn, vol van uithoudingsvermogen, flexibiliteit, moeiteloze beweging en explosief potentieel. De geest of psychologische toestand moet kalm zijn, vrij van woede, irritatie, angst, zelfmedelijden, waanideeën en trots. De vechtvaardigheid omvat bewegingen die krachtig en precies zijn, onmiddellijk en economisch, spontaan, subtiel en divers, de handtekening van een echte professional.

De Russische Martial Arts dateert uit de 10e eeuw en evolueerde vanwege het brede scala aan omstandigheden en oorlogen waarmee de Russen geconfronteerd werden. Aanvallers kwamen altijd met hun eigen unieke gevechtsstijlen en wapens. Als gevolg hiervan moesten de Russische krijgers leren vechten tegen verschillende stijlen en in verschillende omstandigheden.

 De Russische krijgers ontwikkelde een stijl die een sterke geest combineerde met extreem slimme en veelzijdige tactieken. Deze tactieken waren eenvoudig, praktisch en dodelijk en werkten tegen elke vorm van vijand en omstandigheden.

 Ze werden ook niet beperkt door strikte regels of structuur. Dit scheidde hen van de meeste andere vechtsporten. Er waren geen standen/ houdingen, geen kata's, geen uniformen en geen formaliteiten, rituelen of banden. Alle training bestond uit real-life, onmiddellijk toepasbare principes. De studenten leerden meteen hoe ze zich konden verdedigen tegen alle rlei aanvallen en wapens en zichzelf te ontwikkelen op fysiek, psychologisch en mentaal niveau.


KEN JEZELF
Systema heeft een andere naam "poznai sebia" of "Know Yourself". Wat betekent het echt om jezelf te begrijpen? Het is niet alleen om te weten wat je sterke en zwakke punten zijn, dat is goed maar tamelijk oppervlakkig. 

 Training in Systema is een van de zekere manieren om de volledige omvang van onze beperkingen te zien - om te zien hoe trots en zwak we echt zijn. Systema stelt ons in staat de ware kracht van geest te verkrijgen die voortkomt uit nederigheid en duidelijkheid bij het zien van het doel van ons leven.

ANDERS DAN ANDERE MARTIAL ARTS
Er zijn geen rituelen of ceremonies in Systema. Je mag handen schudden met je tegenstander, maar er is geen formeel begroetingsproces.

 Je kunt ook lachen en plezier hebben tijdens het sparren. Sparren wordt zelfs meer gezien in termen van een spel. Het is niet echt zo serieus. Het sparren moet juist plaats vinden met een positieve energie in overeenstemming met de algemene filosofie van Systema. Je respecteert ten alle tijden je tegenstander(s).

Tenslotte, als je tijdens training altijd dodelijk serieus bent, hoe kun je dan serieus zijn als er een echte dreiging zich voor doet? De filosofie van Systema is dat als je het leven en de training altijd serieus neemt, je niet in staat bent om de verandering in gedrag te maken die nodig is om te reageren op een echt ernstige situatie.

Traditionele vechtsporten zijn vaak niet spontaan. Ze vertrouwen op stimulus-respons routines. Aan beoefenaars wordt geleerd "Als ze dit doen, doe je dit," als "ze je op deze manier aanvallen, blokkeer je het op deze manier.” Maar dit is niet erg praktisch, noch is het goed om zo te trainen voor iemand die nooit met een echte agressie heeft meegemaakt. Wat belangrijk is, is om te leren wat je natuurlijke reactie op een dergelijke aanval zou zijn. Hoewel het misschien onlogisch klinkt gezien de noodzaak om angst te beheersen, is het belangrijk om angst te ervaren om te weten hoe je van nature op een aanval zou reageren.

 Het belangrijkste is om te onthouden dat elke persoon anders reageert en deze verschillende reacties zijn de sleutel tot het bedenken van een verdediging. Elke persoon beweegt uniek op reactie ven een bepaalde aanval of dreiging. Door deze beweging onder de aandacht te brengen, weten we wat deze natuurlijke reactie is. Vervolgens wordt er geleerd om op die eerste beweging voort te bouwen. Op deze manier vecht je niet tegen je natuurlijke beweging, maar gebruik je deze in je voordeel.

HET LICHAAM LEREN OM TE DENKEN
Om dit systeem onder de knie te krijgen, moet je kunnen bewegen, zodat je ledematen en de rest van je lichaam tegelijkertijd op verschillende manieren kunnen bewegen. Het is een soort driedimensionale beweging van het lichaam. Tegelijkertijd moeten armen en benen vrij zijn. Benen moeten licht en mobiel blijven, armbewegingen mogen niet afhankelijk zijn van een bepaalde houding of ondersteuning van de benen. Stoot kracht komt van de juiste ontspanning van het lichaam.

 Je moet ook niet denken aan een bepaalde aanval of verdediging technieken, of aan de persoon met wie je op dit moment wordt geconfronteerd. Wanneer de fysieke contacten begint, moet vechten volledig spontaan en natuurlijk zijn. Het is onmogelijk om vooraf technieken voor te bereiden op alle mogelijke situaties in een gevecht, maar het is mogelijk om het lichaam te leren 'denken'.

 Met "denken" bedoelen we het lichaam op natuurlijke wijze de oplossing voor elke onverwachte situatie te laten vinden. Daarom moet je tijdens trainingssessies nooit vooraf afspraken maken met je partner.

Alle bewegingen moeten dynamisch en multifunctioneel zijn. Je moet nooit alleen bewegen omwille van het verplaatsen. En bij elke beweging moet het hele lichaam worden waargenomen en gebruikt als een compleet systeem.


BELANGRIJK OM TE WETEN
Geen enkele conflictsituatie is hetzelfde. Ze zijn allemaal verschillend en je moet overal op voorbereid zijn. Conflicten kunnen overdag of 's nachts plaatsvinden, in hitte of koude, op gladde grond of drassig zand, in het park of drukke binnenstad, in een lift, metro, auto , letterlijk overal.

Het conflict kan met één of meerdere personen zijn. Het kan op korte afstand of zelfs in een beperkte ruimte. Je kunt moe, ziek of gewond zijn. Misschien een dierbare tegentijd moeten beschermen. Meestal zul je moeten vechten zonder fysieke of psychologische voorbereiding zoals een warm-up en stretchen. Je weet nooit wat de omstandigheden van een confrontatie zullen zijn.

Het is ook belangrijk om niet alles te geven zoals je zou doen in een sportwedstrijd. Je moet wat kracht behouden, zodat je na het conflict kunt overleven en voor je wonden kunt zorgen, iemand anders kunt helpen of de nodige taken kunt uitvoeren.

Een gevecht kan ook vanuit elke lichaamshouding uitbreken. In Systema bestuderen dus verdediging vanuit elke positie zittend, staand en liggend. We bestuderen ook verdedigingsvormen waarbij de armen en benen zich in een oncomfortabele positie bevinden voordat een ​​gevecht begint.

Systema kan je daarom ook niet als een sport beschouwen. Het doel van vechten is om te overleven in extreme en onvoorspelbare omgevingen. Echte conflicten vinden niet plaats in een sportschool.

Het feit dat geen twee straatgevechten of vechtsituaties hetzelfde zijn, past goed in deze filosofie van 'natuurlijke beweging'. Het zou onmogelijk zijn om elke mogelijke reactie op een bepaalde situatie te trainen en te onthouden.

Daarom is het veel effectiever om je bewust te worden van je natuurlijke bewegingen en ze te begrijpen en te gebruiken als basis voor verder werk in ‘je lichaam leren denken”.

Omdat studenten in Systema aanvallen niet vooraf afspreken of herhalen, wordt het al snel onbelangrijk met wat voor soort aanval ze tijdens de training worden geconfronteerd. Dit heeft ultieme bruikbaarheid in de echte wereld.

REALISTISCH TRAINEN
Zolang de individu het goed en veilig kan toepassen, hoe realistischer de training, hoe beter de training. Man tot Man gevecht, Grond-vechten, Groepsgevechten, Mes- en stok vechten zijn allen een kunst op zichzelf. Ze vereisen realisme voor een goede Fysiek, Psychologisch en Tactische training en voorbereiding.

Angst en pijnbeheersing - Er zijn twee basistypen angst.

De eerste is 'mentale angst' en zit in je hoofd. Het is de angst waar je gedachten mee kampen in een gevaarlijke situatie.

Het tweede soort angst is "fysieke angst". Het zit in het lichaam en zijn fysieke reactie op gevaar of aanval. Het kan zelfs tijdens een trainingsoefening ervaren. Mentaal begrijp je misschien dat je partner je niet gaat vermoorden, maar je lichaam kan nog steeds bang zijn voor het contact.

Het meeste trauma en letsel komen voort uit de dierlijke reactie van 'fysieke angst: je draait scherp weg en kan je kniebanden scheuren. Of je brengt meer overmatige spanning op een gewricht dat al belast is door ongecontroleerd weg te trekken. Op deze manier veroorzaakt je letsel bij jezelf. Het is een gevolg van je eigen reactie op pijn en angst.

Maar enige mate van angst, vooral mentale angst, is nodig voor de juiste reactie op een conflict. Als je te eigenwijs wordt, neem je een gevaarlijke situatie waarschijnlijk niet serieus en word je onvoorzichtig. U betaalt een grote prijs voor deze onzorgvuldigheid

Te veel angst kan je bevriezen of een belemmering vormen voor natuurlijke beweging. Hoewel het belangrijk is om mentale angst te beheersen om je vaardigheden te beïnvloeden, is het belangrijk om deze niet volledig kwijt te raken. Fysieke angst moet worden overwonnen, maar mentale angst moet worden beheerst. Het kan je vriend zijn.

Contact is belangrijk - Contact is een noodzaak. Alleen door geraakt te worden en wat pijn te ervaren, zul je de aard van de pijn leren, hoe je erop kunt reageren en hoe je het beste kunt omgaan met de angst ervoor. Natuurlijk proberen we niemand te verwonden, maar we moeten wat pijn veroorzaken. De diepte van het contact is belangrijk om te weten, hoe ermee om te gaan en hoe te geven voor gebruik van zelfverdediging. Dit is een van de redenen waarom er in Systema geen bescherming wordt gebruikt. We willen weten wat de reactie en gevolg is van ons werk.

In het begin zullen we duwen en doorgaan in stoten, hoe meer je je angst onder controle houdt, hoe dieper je de stoten toelaat om je voor te bereiden en om een echte confrontatie te kunnen overwinnen. Hetzelfde idee van "contact is belangrijk" geldt ook  voor schoppen, steken, impact van een stok, pakkingen, verwurgingen enz. 

Bouwers van zelfvertrouwen - Sparren met fysieke handicaps / beperking kan erg handig zijn. Als je je armen niet kunt gebruiken, gebruik dan je schouders. Als je niets anders kunt gebruiken, blijf dan aan vrij zijn in je hoofd werken. Je zult verrast zijn wat je kunt vinden om jezelf te verdedigen wanneer je je geest creatief gebruikt. Het vinden van de mogelijkheid om jezelf te verdedigen met beperkingen tijdens sparren of andere soort trainingsoefeningen kan echt een grote zelfvertrouwen bouwers zijn.

Zeer langzamen gecontroleerde squats, sit-ups, leg-raise en push-ups zijn ook goed voor het opbouwen van zelfvertrouwen en het versterken van de geest. In plaats van pompend omhoog en omlaag te gaan zoals bij de standaardoefeningen, doen we ze heel langzaam. Door met jezelf te vechten in deze oefeningen, kun je karakter, kracht en zelfvertrouwen toevoegen aan je persoonlijkheid.

Ontspanning Oefeningen - Hoewel het lijkt alsof ontspannen het laatste wat je in een gevecht zou willen doen, moet je in staat zijn om effectief met spanning om te gaan en spanning te erkennen om effectief te zijn. Als je niet weet hoe je moet ontspannen, weet je niet wat echte spanning is.

Door ontspanning praten we niet alleen over fysieke ontspanning. We hebben het ook over mentaal ontspannen zijn, zodat je niet altijd evalueert en voortdurend nadenkt over situaties en je mogelijke reactie daarop.

Je moet licht en natuurlijk zijn, ontspannen terwijl je beweegt en alleen de benodigde energie verbruiken. Heftige vertoon van je kracht en kunde beroven je van techniek en zeker van energie en uithoudingsvermogen. Hierdoor heb je geen reserve voor de situatie en verantwoordelijkheden waarmee je na een gevecht mogelijk te maken krijgt.  Je kunt uiteindelijk de strijd winnen maar uiteindelijk de oorlog verliezen omdat je jezelf onnodig hebt uitgegeven.


 

 

Rooster Systema Russian Martial Art

  •  maandag     20:00 - 21:30 
  •  dinsdag        20:00 - 21:30 
  •  woensdag  20:00 - 21:30
  •  donderdag  20:00 - 21:30 
  •  vrijdag          09:00 - 10:00  en  10:00 - 11:30
  •  zondag         13:00 - 14:30 

  Zomer Rooster van 26 juli t/m 25 augustus. 

 Prijzen 

 De contributie is  per kwartaal € 110,- of € 415,- per jaar voor onbeperkt trainen.  De contributie loopt het gehele jaar door.

 VISITOR FEES

 For visitors of Systema Amsterdam  the fees is  € 15,-  per class. If you want to train longer  € 75,- per week (7 classes). Private classes € 50,- per hour. per person. 


 
 
 
 
E-mailen
Bellen
Map
Info
Instagram